Audi v roli nového partnera veletrhu SEW. Znáte jeho partnerství?

Staré české úsloví „jména hloupých na všech sloupích“ v případě automobilky Audi rozhodně neplatí. Na rozdíl od konkurenčních značek, jejichž loga zdobí vše od obuvi až po nábytek či kuchyňské potřeby, se čtyři legendární propletené kruhy nikdy nestaly symbolem objevujícím se přespříliš. To platí i u speciálních edic náramkových hodinek, které sice existují, je jich však vskutku poskromnu, přičemž ve velké míře vycházejí z německé produkce. Mimochodem, právě Audi, ve spojení s distributorem Auto Jarov, se stává partnerem letošní výstavy SEW.

Mnozí příznivci značky, kteří po hodinkách prahli, tak mnohdy sáhli po základních ocelových modelech značky Audi Design, postavených na strojcích ETA, a to ať už se jednalo o kulaté varianty s trojicí ruček či chronografem. První takové vznikly v roce 1983 v produkci značky Certina, která pro německý trh vyrobila na základě návrhů Audi Design Quattro tisíc chronografů oslavující vznik značky Quattro GmbH v témže roce. Hodinky byly dodávány v dárkové kazetě a bylo možné je nosit jak na zápěstí, tak i na krku a využívat je jako tradiční stopky, přičemž v nabídce byla titanová i ocelová verze.

Sinn 901 – varianta pro Audi Design měla číselník modrý

Designovou libůstkou však bylo uvedení technicky vypadajícího modelu Audi Design Square v roce 2004. Na jeho proporcích pracoval dokonce slavný frankfurtský Sinn a velmi úspěšný projekt následně zopakoval, tentokráte však již se svým logem.

Hodinky se vyznačovaly unikátně navrženým čtvercovým pouzdrem z oceli s jemně vypouklými bočnicemi, přičemž juxtapozicí k leštěným plochám jsou matné detaily číselníku. Velkou devizou hodinek dnes označovaných Sinn 901, tedy kromě tvrzení patentovanou tegimentovou úpravou, bylo postranní šoupátko zajišťující regulaci délky řemene, respektive do pouzdra zajíždějících nožek, a to až o 3 mm.

První limitovaná edice hodinek z Glashütte byla objednána v roce 2003 přímo německou centrálou automobilky Audi, která se rozhodla světu připomenout svůj prapůvod. Svou pozornost zaměřila na proslulou hodinářskou vesničku v Krušných horách, ve které sídlí mimo jiné také malá rodinná společnost Nautische Instrumente Mühle-Glashütte. Ta však nebyla vybrána náhodou.

S automobilkou Horch, která se v roce 1932 stala součástí konglomerátu Auto Union, totiž už historicky spolupracovala a to na výrobě tachometrů a palubních hodin. Právě jejich design, spolu se vzhledem interiéru ikonického luxusního vozu předválečné éry, Horch 853, který poprvé vyjel na silnice roku 1935, ovlivnil vzhled hodinek uvedených pod označením Audi Horch Chronograph.

O druhou výroční limitovanou edice se však postaral někdo jiný. Ke 100 letům automobilky se rozhodl mnichovský Chronoswiss v roce 2009, tehdy ještě v čele se sběratelem automobilů a milovníkem historických závodů Gerd-Rüdigerem Langem, nadělit stejný počet exklusivních náramkových hodinek. Předobrazem jejich smaltovaného číselníku byl tvar tachometrů závodních Auto Union Type C a D z třicátých let minulého století.

Době odpovídala i předimenzovaná korunka navržená partnerskou společností Audi Design ve tvaru ozubeného kola převodovky. Tato korunka navíc ukrývala jediné tlačítko minutového chronografu, který byl doplněn tachymetrickou stupnicí. Samotné hodinky, kterých vzniklo 35 kusů v platině a 65 v bílém zlatě, byly jinak klasickým regulátorem, s indikací hodin na pozici 12, středovou ručkou pro minuty a mimostřednou vteřinkou na pozici 6.

Girard-Perregaux Laureato Chronograph „Monte-Carlo 1984“

Zdárnou výjimkou mezi tributy automobilce Audi a DNA síly jejich motorů byly chronografy Girard-Perregaux. Jako jediné byly totiž (a to do roku 2014) vyrobené ve švýcarské manufaktuře, která od roku 2005 vzdávala hold legendám slavného rallye Monte-Carlo. V jejich podání tak spatřil světlo světa exemplář Laureato Chronograph „Monte-Carlo 1984“ limitovaný 500 kusy.

Ve zmíněném roce to byla totiž právě čtyřkolka Audi Quattro s posádkou tvořenou Walterem Röhrlem a Christianem Geistdörferem, které se podařilo zvítězit. Zajímavá je také skutečnost, že i další dvě vítězná místa obsadilo v roce 1984 automobilka Audi. Prostě silný ročník! Této události byl věnován velmi moderní titanový model Laureato XXL, který zaujal oproti ostatním limitovaným edicím značky věnovaných tomuto závodu, svým rozměrem. Ikonické pouzdro s kaučukovou oktagonální lunetou, navrženou původně v 70. letech, dosahovalo totiž enormních 46 mm.

Poslední významný partner přišel do života Audi v roce 2014. Divize Audi Sport propojila své jméno se značkou Oris, která zrovna oslavovala 110 let své existence. Tříletý kontrakt, zajišťující, že kultovní značka z Hölsteinu byla oficiálním hodinářským partnerem, se týkal vytrvalostních závodů FIA World Endurance Championships (WEC) a u nás populárního německého mistrovství Touring Car Championship (DTM). První tikající vlaštovkou kooperace byla limitovaná edice chronografů zhotovených z titanu. Jejich podoba na první pohled vychází z úspěšného modelu Oris Artix GT Chronograph, o čemž napovídalo využití lineárního indikátoru sekund na pozici 9.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.