Bylo to jedno z nedávných nedělních sezení v Lokálu U bílé kuželky. Pivo následovalo pivo a žhavé diskuse se stočily k Beemanově tvorbě. Do svých kreací zapálený „hodinář“ začal vyprávět o své vizi využití designu staroměstského orloje do svých hodinek. Pravda, byl jsem skeptický – nakonec mě překvapil. Hodinky sice zobrazují čas diametrálně odlišně, nežli náš orloj, ale o to přeci v tomto případě vůbec nejde….
V průběhu několika posledních let se design Staroměstského orloje promítl hned do několika různých projektů. Většinou se jednalo o tragické počiny předurčené turistům, ať už je řeč o prazvláštních kapesních hodinkách prodávaných v přilehlých uličkách Staroměstského náměstí či čínským tourbillonem osazeným hodinkám Prim s hlavičkou MPM-Quality.
S velmi odvážným projektem miniaturizace orloje z věže staroměstské radnice přišel před dvěma lety český nezávislý hodinář Luděk Seryn, který propočítal veškeré jeho indikace a včetně pohybujících se apoštolů je vměstnal do náramkových hodinek. Génia hodný počin jsem však zatím viděl pouze v podobě prototypu v několikanásobném zvětšení, ale to neznamená, že se jej brzy nedočkáme. A v očekávání nejsme sami – myslím, že se zatajeným dechem vyčkávají na jeho progres i všichni spřátelení hodináři v rámci uskupení AHCI.

No, a pak je tady Beeman s vlastní osobitou interpretací Pražského orloje, kterou mi osobně představil ve své Nuselské dílně začátkem července. Počin značený jako MMXXV/XCII je v pořadí jeho 92. tikající kreací, která nese design našich nejslavnějších hodin.
Jeho astroláb a zvířetník však v jeho podání slouží jako rotující disky substituující hodinovou a minutovou ručku, stejně jako zlatá ručka původně indikující staročeský čas zde pracuje jako sekundová. Za impozantním vzhledem se tedy nachází vlastně time-only hodinky nabízející hodiny, minuty a sekundy. O pohon se stará precizně odladěná ETA 2824-2, kterou do hodinek při jejich kompletaci instaloval hodinář Jirka Tureček.

Jak ale odečítat čas, ptáte se… No, nabízí se vlastně dva jednoduché způsoby. Ale pěkně po pořádku. O sekundy se tedy stará centrální dvouramenná ručka zakončená „zlatou rukou“.
Minuty indikuje rotující disk nesoucí znamení zodiaku (jemuž se na orloji říká zvířetník a má vykonávat jednu otočku za rok) – stačí se zaměřit na jeho nejdelší vnitřní rameno, které právě minutovou ručku nahrazuje.
No a zbývají tedy už jen hodiny. Ty lze odečíst tedy dvojím způsobem:
- najít na rotujícím disku, vyvedeném ve vzhledu ciferníku orloje, římskou číslici XII a brát ji jako hrot hodinové ručky – a dle její pozice odečíst z lunety aktuální hodinu
- pohlédnou na pozici 12 vyznačenou na lunetě a z rotujícího disku odečíst z levé strany blížící se hodinu (ta vpravo proběhla, ta vlevo se blíží)

V době umělou inteligencí agregovaných dezinformací a příběhů se mnozí z vás uchylují k uchopitelným předmětům, řemeslné práci a nedokonalé realitě. To je přesně příklad úspěchu značky XIIVI, za níž Beeman stojí. Je opravdová.
Za každým rozhodnutím nestojí nikdo jiný, nežli Beeman. Jeho orloj je tak nádhernou poctou Praze, v níž žije. Skvěle tak navazuje na své předchozí laserové rytiny uliček města lemujících Vltavu, jež zdobily číselníky či dýnka hodinek. V tomto případě se na dýnku objevuje hvězdná mapa – do budoucna jsou však v plánu jednotlivý apoštolové. Ale kdo ví, kam inspirace Beemana zavede.

Na funkčním prototypu, který je zde nafocen, je patrná také nedopracovaná luneta. Ta má nést dekor sochařské výzdoby lemující na orloji ciferník.
Tyto plastiky, které původně vytvořila stavební huť Petra Parléře, nesou podobu lva, psa, kočky, ale také figurky s hadím tělem a špičatou čepicí, ale nechybí ani divný muž, netopýr či znetvořená tvář a ďábel.

Hodinky XIIVI MMXXV/XCII vytvořil Beeman z bronzové slitiny CuSn8 a uchytil je na robustní řemen vlastní výroby, zakončený masivní bronzovou sponou, která bude samozřejmě zdobená. Jak je u značky XIIVI zvykem, je ve 42mm pouzdře zasazený vyměnitelný ocelový kontejner se safírovým sklíčkem a 100m vodotěsností. Nemyslím si ale, že se zrovna s tímto modelem chcete koupat – pod vodou z číselníku opravdu nic neodečtete.
Hodinky jsou skvělé – odlišené od všech ostatních na trhu. Svým způsobem logicky navazují na dosavadní Beemanovu práci, nesou jeho DNA, ale vlastně jsou od všech předchozích odlišné. Skvělá práce, Aloisi.
These handmade watches are truly remarkable—an increasingly rare treasure in this age of mass production and AI. This watchmaker is a true genius. Keep the timeless beauty and spirit of handmade craftsmanship alive!
He is a great guy… We are happy that he is so creative all the time :))) Thank you for the comment :)