Otevřenost a víra v sebe. Asi tak by bylo možné stručně vyjádřit motto, jež stojí za podnikatelskou filozofií Milady Bláhové. Po patnácti letech práce fotografky se věnovala tvorbě šperků, v roce 2019 pak přišel její manžel s nápadem založit značku GIYOU, zaměřenou na unikátní květiny ze stříbra a zlata.
Šperkařina byla přitom jenom jednou stránkou projektu, důležitý byl i jejich užitek a emoce, které vzbuzovaly. „Nechtěli jsme dělat ,šperkařské sochy´ pro pár jedinců, ale jemné šperkařské kousky, které si uchovají lehkost květin a zapadnu do života daleko většího množství lidí. A to se teď, po dvou letech zkušeností s jejich prodejem zřejmě povedlo,“ vysvětluje Milada Bláhová.
Díky svému půvabu, originalitě a mistrovskému zpracování si šperkařské květiny získaly téměř okamžitě uznání, takže mimořádné zakázky na sebe nenechaly dlouho čekat. V lednu 2023 si zákazník objednal vytvoření světově unikátní kytice ze 118 květin z ryzího zlata, následně přišla objednávka na zlatých 98 květin ve formě speciálního dárku.
„Obě jsou tak v současnosti pravděpodobně nejcennějšími kyticemi, vytvořenými ze zlata na světě,“ upřesňuje Milada Bláhová. Není však nutné si objednávat pugét v hodnotě statisíců či milionu, velmi hezky bude vypadat v jemné váze i jediný luxusní květ za několik tisíc korun. Zájem o tyto unikátní šperky značky GIYOU proto roste, a to i v zahraničí. Zásadní vstup na mezinárodní trh, především do Německa a Anglie, však firmu letos teprve čeká. Úspěch je díky originalitě a výlučnosti květin z drahých kovů jistý, navíc trh s podobnými dárky a dekoracemi moc skutečně nových zajímavých možností nenabízí.
Každý model začíná studiem a detailním rozkreslením květiny. Proces pokračuje ručním vyškrabováním ze šperkařského vosku, metodou ztraceného vosku se pak horký kov odlévá do sádrové formy. Následuje ruční broušení, leštění a ladění do finální podoby, model se poté zaformuje a znovu se ručně vyrábějí další kusy. Na konci se čistí, galvanizují a puncují, v bavlněných rukavičkách zkontrolují a nakonec dárkově zabalí. Vytváření modelu květiny trvá přibližně čtyři až pět týdnů.
„Zatím máme v nabídce asi dvanáct druhů květin, počínaje sedmikráskami přes violky, levandule až po hvozdík, trávu nebo pomněnku. Každý rok vytváříme několik nových druhů, jiné po čase z výroby vyřadíme,“ přibližuje portfolio značky Milada Bláhová. „Od letoška pracujeme už s tematickými kolekcemi, zaměřenými na určitou demografickou oblast, příběh nebo symboliku. Dopracováváme květiny pro zvláštní účely, jako jsou svatby, narozeniny a podobně. Zaměřujeme se na čtyři hlavní způsoby užití: dárky, home decor, svatby a speciální dary a dekorace. “
Květiny z drahých kovů kupují nejčastěji muži, ženy nebo páry pro různé příležitosti včetně narozenin, různých výročí či svatebních darů, nebo jen tak sobě pro radost, jako ozdobu interiéru, jiní je postupně sbírají a těší se každého půl roku na nový druh. Ať už jde o mimořádný velkolepý dárek, či ojedinělou luxusní dekoraci ze čtyřiadvacetikarátového zlata, vždy představuje ideální kombinaci designu, řemeslného mistrovství a generační investice.
Text napsala Alena Müllerová, šéfredaktorka prémiového magazínu Rezidence.