Očekáváná limitovaná edice hodinek Union Glashütte Noramis Chronograph věnovaná veteránskému závodu Sachsen Classic 2022 dorazila do ČR! A konečně tak nastal čas vydat reportáž z tohoto slavného závodu, kterého jsem se účastnil v barvách hodinářství Koscom X Union Glashütte.
Tradiční partner
Německá značka Union Glashütte je dlouhodobým partnerem setinových rallye klasických automobilů. Mezi nejznámější patří Paul Pietsch Classic, Silvretta Classic, Luxembourg Classic nebo právě Sachsen Classic, která je považována za tu nejprestižnější. Mimochodem když jsem se pár dní před startem, coby plnohodnotný watchgeek a tak trochu petrolhead v jedné osobě dozvěděl, že pojedu 19. ročník setinové rallye Sachsen Classic 2022, nemohl jsem tomu uvěřit. Dokud jsem ve Zwickau neusedl za volant oranžového Porsche 911 Coupé z roku 1974.
Princip setinové rallye
Nenechte se zmást, je to sice závod, ve kterém čas hraje obrovskou roli, ale tak trochu jinou, jelikož se závod jede za běžného provozu a všichni účastníci by měli dodržovat předpisy. Princip setinové rallye spočívá v projetí celé etapy, mnohdy vedoucí nejen po malebných opuštěných silnicích, ale také městy, dle tzv. road booku, ve kterém jsou znázorněny důležité body na trati, podle kterých navigátor naviguje řidiče a předává mu instrukce.
Na trati je vždy pár kontrolních bodů, kterými posádka musí projet v přesně stanovený čas a několik rychlostních zkoušek, které rozhodují o vašem celkovém umístění. Rychlostní zkoušky jsou vždy na uzavřených silnicích nebo v soukromých areálech a spočívají v projetí předem daného úseku za přesně daný čas. K měření času smí závodníci používat pouze čistě mechanické stopky.
Proti nim stojí nemilosrdné fotobuňky nebo tlaková čidla označující konec či začátek segmentu. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že u fotobuňky musí navigátor odhadnout okamžik, ve kterém senzor zachytí přední nárazník a v ten moment zmáčknout stopky. Zatímco u tlakového senzoru stopky musí spustit až při najetí předních kol na tlakové čidlo položené na silnici.
Tyto zkoušky pravidelnosti, jak jim bývá přezdíváno, jsou předem vyznačeny v road booku a co se teorie týče, lze se na ně perfektně připravit. Praxe je pak úplně o něčem jiném. Nejednoduší variantou je např. 100 m úsek, který se musí projet např. za 18 s. Mnohdy však bývá zkouška složena z několika po sobě jdoucích případně překrývajících se částí nebo dokonce z předem v road booku nevyznačených úseků. Zadání pak může vypadat třeba tak, že celková doba potřebná pro ujetí 270 m úseku je 33 s přičemž prvních 90 m musí posádka zvládnout za 10 s a posledních 90 m rovněž za 10 s. Za každou setinovou odchylku pak závodníci sbírají trestné body a vítězem je ten s nejmenším počtem bodů. Což pro nováčky není úplně jednoduché, obzvláště mezi zkušenými závodníky, kteří se těchto rallye účastní pravidelně. Ti nejzkušenější posádky dokážou zajet požadované časy se setinovou přesností.
Naštěstí rallye není až tak o konečném pořadí, ale spíše o celkovém zážitku. Když nebudu počítat jedno tréninkové odpoledne na Sachsenringu, tak se jedná o tři úžasné dny plné krásných veteránů, skvělých silnic a to vše je podtržené přátelskou atmosférou, protože všichni účastnící se přijeli hlavně pobavit.
My jsme měli k dispozici oranžové Porsche 911 Coupé z roku 1974 se vzduchem chlazeným 2,7l motorem o výkonu 150 koňských sil. Naše druhá posádka sedlající zlatý Pontiac Firebird TransAm byla složena z Ondřeje Chamilly a Daniela Martinka, kteří o celém závodu natočili reportáž pro Auto Moto Svět a také dali dohromady článek pro Faster magazine.
Tour de Sasko
Letošní ročník, během kterého jsme s naší 911 najeli něco přes 600 km, startoval ve východoněmeckém Zwickau. První etapa vedla z centra města lehkou oklikou na závodní okruh Sachsenring a zpět. Velká část propršené druhé etapy se i přes start ve Zwickau jela na území České republiky a celé startovní pole si tak mohlo užít pitoreskní přejezdy krušných hor a česko-německé pohraničí. Cíl byl však opět na německé straně hranice v Oberwiesenthalu pod skokanskými můstky. Závěrečná sobotní etapa pokračovala směrem do Chemnitz, kde byl cíl letošního ročníku a slavnostní příjezd na náměstí plné lidí. Do závodu odstartovalo 200 posádek a my jsme se s naší 911 umístili ve středu startovního pole na 113. místě a náš nejlepší výsledek z jednotlivé rychlostní zkoušky bylo 47. místo.
I cesta je cíl
Organizátorům se podařilo vybrat opravdu kouzelné silničky vedoucí místy až opuštěnou krajinou s dech beroucími výhledy, loveckými zámečky, zajímavými místy a mávajícími lidmi doslova na každém metru. Ono otřepané chronomagorské rčení „I cesta je cíl.“ při závodech veteránů opravdu nabírá na významu a tak není náhodou, že na startovním roštu lze kromě uměleckých děl na 4 kolech, pozorovat i rozličné tikajicí skvosty. A že jich bylo. Mně dělaly společnost samozřejmě hodinky od Union Glashütte a to dokonce dvoje – na tento trip jsem s sebou totiž vzal moji oblíbenou Koscom limitku a od kamaráda jsem si vypůjčil limitovanou edici modelu Belisar, věnovanou závodu Sachsen Classic 2016.
Dva propršené dny vůbec ničemu nevadily a za těch pár kilometrů naše auta vykouzlila spoustu úsměvů na tvářích přihlížejících fanoušků, ale ten největší byl stejně na té mé. Neskutečný zážitek, který si budu muset někdy zopakovat.
Union Glashütte Noramis Chronograph
Tohoto sportovně laděného chronografu věnovanému letošnímu ročníku Sachsen Classic, jehož design je inspirován palubními přístroji ikonického Fordu Mustang, vzniklo pouze 350 kusů. Řada Noramis vkusně kombinuje šarm klasických hodinek z 50. a 60. let s moderními prvky. Manufakturně zdobený a upravovaný mechanický strojek s automatickým nátahem se tak může pochlubit křemíkovým vláskem setrvačky a rezervou nátahu 60 hodin při zachované 4 Hz frekvenci. Jeden jediný kousek najdete v ateliéru Chronoshop a také v hodinářství Koscom.
Text: Jan Štefl
Foto: Jan Štefl (@nodatediver) / Daniel Martinek (@danielmartinek.cz)