S německou značkou Äonic se mnozí z nás poprvé setkali na setkání RedBar v Praze, které zorganizovala dvojice Bhanu Chopra a Ondřej Vislocký stojící také za výstavou Micro Praha. A tím právě Äonic je – micro brandem, který zaujal nekonvenční architekturou svých hodinek, o níž se při své návštěvě rozpovídal i její zakladatel Jörg Wichmann.
Jako malý jsem tíhnul v literatuře a deskových hrách více k fantasy, sci-fi mě oslovilo také, ale vlastně až filmovou tvorbou. V okamžiku, kdy se do mých rukou na RedBar srazu poprvé dostaly hodinky Äonic Automat, hned mi blýskl hlavou film Blízká setkání třetího druhu z roku 1977, který jsem si jako malý zamiloval a vlastně si umím představit, že se jednou dočkáme nového zpracování. Vzhled kultovního vesmírného korábu se mi tak najednou objevil na zápěstí.
Svět Äonic v sobě mísí onu sci-fi atmosféru, futuristický design, ale také technické inovace, které inicioval přímo Jörg Wichmann. Ten do světa hodinek vstoupil relativně nedávno, v universu designu je však už mnoho let a dokonce stál za projekty sdružující berlínské designéry a prezentující je celému světu – a to včetně expozice v Muzeu moderního umění MoMA v New Yorku či v prestižní muzejní galerii Tate Modern v Londýně. V roce 2011 dokonce Wichmann založil a etabloval mezinárodní módní veletrh Panorama Berlin, který byl od roku 2013 do roku 2020 považován za nejvýznamnější módní veletrh v Evropě mezi německými kupci.
Neočekávaná umělecká pauza, přirozeně způsobená celosvětovou pandemií koronaviru, poskytla Wichmannovi příležitost realizovat svůj dlouho hýčkaný sen – vývoj vlastních mechanických náramkových hodinek. Právě v tomto období plném spekulací a strachu vznikla myšlenka: Äonic Automat – cenově dostupné hodinky, které zcela vědomě odchází od konvenčních norem a svou koncepcí se přiklání ke sci-fi a futuristického postapo žánru.
Pro realizaci technické vize hodinek Äonic musel designér sáhnout samozřejmě po partnerovi. Jako ideálním se ukázal renomovaný výrobce Damasko, který byl i dlouhá léta v portfolio ateliéru Chronoshop.
Během pouhých 15 měsíců vznikly inovativní hodinky využívající k zobrazení času disky a prstence, k jejichž pohybům byl využit základ manufakturního 4Hz strojku A26 (původně odvozeného od etalonu ETA 2824), z něhož vzešel po přidání více jak 20 komponentů kalibr A26-1W.
Co se týče indikace času. Tím hlavním jsou v podání hodinek minuty zobrazované oranžovou ručkou nesenou na černém rotujícím disku s výřezem v podobě kruhové výseče, v níž jsou na bílém disku sekundy.
Hodiny jsou pak indikovány na zkoseném obvodu kónusové konstrukce podkladovým oranžovým diskem. Právě díky nim došlo k definování nevšedních estetických a funkčních standardů.
Samotné hodinky mají 40mm průměr, přičemž lug-to-lug je 43,8 mm, což z nich činí pohodlné i pro užší zápěstí. Výška, i přes jejich nevšední konstrukci, je pouze nečekaných 12,95 mm. A co se týče váhy, tak dosahují pouhých 64 g včetně řemínku a spony.
Samotné pouzdro, povrchově tvrzené do 1000 Vikers proti poškrabání, využívá pevné stěžejky – respektive konstrukci ve formě jakýchsi ergonomických smyček, které těsně přiléhají k zápěstí – systém Äonic Fixed.
Na místo tradičních řemínků je využíván koncept Easy Velcro System využívající uchycení díky suchému zipu. Ty údajně vydrží hned 1000 cyklů otevírání a zavírání. Pokud se řemínek nosí střídavě s jinými, teoretická životnost koženého řemínku je přibližně 5 let.
Äonic Automat jsou více než jen hodinky – je to vyvrcholení závazku Jörga Wichmanna k designu a jeho vizionářského konceptu současného hodinářství. Tři přihlášené patenty předpovídají začátek vzrušující cesty, stejně jako vytvoření základu slibné budoucnosti ve světě mechanických časomír.
Já tedy chápu, že každá věc něco stojí a že kvalitní hodinky nemůžou stát 150,- Kč, ale ty cenově dostupné si představuji jinak než za skoro 200 klacků. Ale jinak jsou pěkné, to zase jo.