S odstupem času hodnotím tento poslední výlet za saskou hodinařinou jako absolutně nejlepší – a to nejenom proto, že se sešla perfektní skupina lidí. Vlastně tentokrát všechno vyšlo na jedničku a dokonce nová generace elektrických mercedesů měla tak super baterie, že jsme vlastně ani nemuseli přemýšlet nad dojezdem z Prahy do Glashütte a zpět. Vše bylo podřízeno zážitkům, a to mi dělá radost. Německé hodinky a německá auta, to by šlo…
I na tak krátkou cestu, která je mezi manufakturami Mühle Glashütte (o jejíž návštěvě jsem psal zde) a Union Glashütte usedáváme za volant. Ačkoli se obě nacházejí ve stejném městečku na saské straně Krušných hor, dělí je od sebe necelé dva kilometry silnice vinoucí skrze centrum a podél dalších výrobních budov konkurenčních, ale i spřízněných značek, ať už je řeč o Wempe, A. Lange & Söhne, Glashütte Original, Tutima či Nomos, přičemž poslední dvě manufaktury vyrostly v prostorách z bývalého vlakového a autobusového nádraží přímo v srdci města.
Těsně před vjezdem na kýžené parkoviště u budovy Union Glashütte, ležící na místní říčce Müglitz (Mohelnice) je možné zaznamenat dílny Sächsische Uhrentechnologie Glashütte, tedy SUG. Právě v těchto ateliérech, vlastněných značkou Sinn, vznikají prvotřídní pouzdra, jež pro některé své hodinky využívá například A. Lange & Söhne a Glashütte Original, ale samozřejmě také zmiňovaný Sinn z Frankfurtu nad Mohanem.
Ale to jsem odbočil. S elektrickou flotilou vozů Mercedes-Benz sjíždíme na parkoviště před poměrně velkou budovou Union Glashütte, kterou značka sdílí se sesterskou Glashütte Original, a vyrážíme lačni směrem k dalším zážitkům. Čas na hodinkách nám však hlásí půl jedné, a tak máme čas na lehký oběd v zasedací místnosti a seznámení se s aktuální produkcí – hodináři budou zpět z obědové pauzy na svých stanovištích až v jednu.
V zasedací místnosti nás vítá Armin Graeser, řídící obchod hodinek Union Glashütte a jeho kompletní strategii, a Tobias Hamann, který je zodpovědný za veškerou produkci hodinářského domu, a to jak po technické stránce, tak ze strany designu. V rukách nám v mžiku tikají desítky kreací vytvořených jako pocta automobilovým veteránům či při příležitosti různých setinových rallye Německa a Rakouska. Můj favorit je jasný, jedná se o ocelové 1893 Johannes Dürrstein Edition Chronograph vytvořené v edici pouhých 300 kusů při příležitosti 130 let od založení značky Union Glashütte. Čas ale letí, a tak se můžeme po prohlídce novinek vydat na prohlídku.
Hned za prvními dveřmi nás vítají hodináři pracující na povrchové dekoraci můstků, základen a provádí nejenom dekoraci rotoru ve tvaru půlměsíce, ale také k němu dodávají nezbytné vahadlo garantující dostatečnou hmotnost po jeho obvodu nutnou pro jeho roztočení při pohybu rukou. Slovo zde má ručně dělaná perlage a samozřejmě také ženevské pruhy Côtes de Genève, kterým se však zde přezdívá pruhy z Glashütte, tedy Glashütte stripes. Ty se týkají i časově náročné výrobě a následné kompletaci rotorů. Ve stejném ateliéru pak dochází i k fasování ložiskových kamenů, v podobě syntetických rubínů, do patřičných dílů, ať už jsou to základny či můstky.
Další z hodinářských dílen je tou bezesporu nejdůležitější – ne, že by ty ostatní nebyly potřeba, ale právě zde dochází k celkové montáži strojků a jejich zapouzdřování. V rozlehlé místnosti lemované okny, díky nimž zaplavuje celý prostor světlo, se plní hodináři stoly v několika řadách.
Potkáváme zde i trojici Čechů, kteří teprve nedávno dokončili své vzdělání v podobě denního studia na hodinářské škole u PhDr. Jaromíra Ondráčka. V manufaktuře si však díky tréninkům a školením hodinářské know-how doplňují, přičemž vedení Union Glashütte jim pomáhá i s kurzy německého jazyka a bydlením. Ukazují nám práci se setrvačkami, jejich osazování vlásky a následné testy, dále pak montáž strojků základních a následně i komplikovanějších chronografů.
Pokud pominu rychlou návštěvu servisního střediska, určitě stojí za zmínku také oddělení kontroly. U všech hodinek totiž dochází nejenom k testům přesnosti, respektive kontroly odchylek v průběhu celé rezervy nátahu, ale také k ověřování správné funkce komplikací, ať už chodu data či chronografu. Samozřejmostí je test vodotěsnosti. Následně, tedy i po vizuálním prověření, je možné hodinky vyexpedovat.
Manufaktura Union Glashütte je zdárným příkladem vzorného dodržování nových pravidel opravňujících využívat slovo Glashütte na číselníku. Takové hodinky musí být totiž nejméně z 50 % vyrobeny na území městečka Glashütte, a to včetně kompletace strojku, usazení číselníku a ruček, stejně jako finální zapouzdření.
Díky za pozornost a automobilce Mercedes-Benz za její EQE 350 4MATIC SUV, EQS 450 4MATIC SUV a EQS 580 4MATIC. Všechny se řídily skvěle a odvezly nás pohodlně i zpět domů.