Universal Genève režiséra Jiřího Sequense

Akvizice věhlasné značky Universal Genève společností Breitling před dvěma lety přinesla mnoho očekávání. Renovovat tak výrazného hráče minulosti a reprezentanta prémiových chronografů nebude určitě snadné, a tak si jejich tvůrci dávají na čas. Zatím se objevila jen trojice unikátů SAS Polerouter a relativně nedávno série Tribute To Compax Chronographs. Velký návrat značky je však plánován až na rok 2026 – což je relativně za dveřmi. A historické počiny? Ty mezitím rostou na ceně.

Ve světě vintage hodinek se často honíme za dokonalým ciferníkem, ostrými hranami pouzdra nebo vzácnou referencí. Existují však exempláře z historie, které nabízejí ještě něco víc. Mají duši. Secon-hand program ateliéru Chronoshop nyní rozšířil jeden takový kousek, který v sobě spojuje technickou dokonalost legendárního kalibru Valjoux 72 s kusem téměř zapomenuté filmové historie.

Sportovně-elegantní hodinky Universal Genève Aero-Compax (Ref. 22703/4) kdysi zdobily zápěstí jednoho z nejznámějších, ale i nejkontroverznějších českých režisérů Jiřího Sequense.

Epitaf pro přátele i nepřátele
Psal se rok 1965. Jiří Sequens měl za sebou fenomenální úspěch s válečným dramatem Atentát (1964), který syrovým a dokumentárním stylem rekonstruoval operaci Anthropoid. Film měl mezinárodní ohlas, který neunikl ani řeckým producentům. Ti hledali režiséra, který by dokázal natočit ambiciózní drama z posledních dnů války v Berlíně. Volba padla na Sequense.

Film dostal název Epitaf pro přátele a nepřátele (řecky Epitáfios giá ’ehthroús kaí Fílous). Natáčelo se v Soluni a šlo o velkou mezinárodní produkci pod taktovkou významných producentů té doby – Skourase a Konitsiotise.

Právě po dotočení tohoto snímku, v březnu 1966, dostal Jiří Sequens jako poděkování hodinky Universal Genève Aero-Compax (Ref. 22703/4). Snímek samotný potkal zvláštní osud – byl dlouho považován za ztracený a do běžné české distribuce se nikdy nedostal. Hodinky však zůstaly a nesou na sobě nesmazatelnou stopu této éry.

Otočíte-li hodinky, nenajdete čisté leštěné dýnko, jak u chronografů Aero-Compax bývalo zvykem, ale pěkně po staru vygravírové věnování, které slouží jako rodný list tohoto příběhu:

EPITAPH
SKOURAS – KONITSIOTIS
MARCH 1966

Jména odkazují na producenty filmu a název díla. Je to přímá linka do doby, kdy filmařina byla řemeslem a kdy se jako dary za dobře odvedenou práci nedávaly reklamní předměty, ale švýcarské chronografy nejvyšší třídy.

Technický klenot: Aero-Compax Ref. 22703/4
I bez slavného majitele by tyto hodinky byly sběratelským snem. Reference 22703/4 z poloviny 60. let představuje sportovní, robustní tvář značky Universal Genève. Model, který se vyráběl jen několik málo let, se na sekundárním trhu objevuje výjimečně.

Tento Aero-Compax představuje esenci toho, proč značka Universal Genève patří mezi nejvyhledávanější jména vintage světa. Ocelové pouzdro chronografu si uchovalo skvělý tvar a strojek pracuje velmi dobře. Jedná se o kalibr označovaný jako UG 130, což není nic jiného než legendární Valjoux 72 s manuálním nátahem, který proslavil takové hodinky, jako třeba Rolex Daytona „Paul Newman“.

Ocelové pouzdro o průměru 41 mm s otočnou lunetou dává hodinkám moderní, sportovní vzhled, který je na hony vzdálený drobným hodinkám z 50. let.

Hodinky jsou nabízeny v tzv. „honest condition„. Nejsou to leštěnky ze sejfu, jsou to hodinky, které žily život svého majitele. Téměř všechny díly jsou originální, původní. Ciferník má krásnou patinu, přičemž ručky byly v minulosti pravděpodobně opraveny – nanesením nové luminiscenční barvy. Další jemnou úpravou zaznamenalo resetovací tlačítko stopek, které bylo v minulosti vyměněno za funkční alternativní díl (běžná praxe při servisu v dobách socialismu, kdy originální díly Universal Genève nebyly dostupné). Důležité je, že hodinky prošly před dvěma lety celkovým servisem a jsou nyní plně funkční a připravené na nošení.

Proč je chtít?
Protože kupujete dva příběhy v jednom. Kupujete vzácný model Aero-Compax s fantastickým strojkem Valjoux 72, jehož cena na světovém trhu neustále stoupá. A zároveň kupujete osobní předmět muže, který formoval československou kinematografii. Je to artefakt ze „ztraceného filmu„, který se po letech vynořil na světlo světa.

Hodinky si můžete prohlédnout fyzicky v ateliéru Chronoshop. Jsou připraveny psát další kapitolu – tentokrát tu vaši.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.