Po quartzové revoluci sedmdesátých let, kdy byla tradiční švýcarská hodinářská výroba z velké části v troskách, se pod tlakem na udržení tohoto hospodářského odvětví ve Švýcarsku na začátku osmdesátých let začalo schylovat k další hodinkové revoluci, kterou můžeme nazvat fashion/módní.
Na počátku byla značka Swatch, která sehrála klíčovou roli ve znovuoživení hodinářské slávy Švýcarska. Barvy a design – to byly kromě široké dostupnosti hlavní zbraně této revoluce, kterou v roce 1983 započala kolekce 12 hodinek Swatch. Jednoduché plastové hodinky, které se prodávaly za 50 franků, to do té doby nebyl typický výrobek švýcarského hodinářství. Ale díky spolupráci s umělci, živým barvám a někdy bláznivému vzhledu, se firmě Swatch podařilo v krátké době pozměnit uvažování o hodinkách. Od utilitární časomíry, k módnímu doplňku. Od precizního technického výrobku k ikoně pop culture.
Hodinky Swatch měly okamžitý úspěch. Během dvou let od založení značky se celosvětově prodalo 10 milionů a do roku 1992 Swatch vyrobil 100 miliónů kusů (200 milionů do 1996 a 333 mil. do 2006). Hodinky, které svou koncepcí cílily na mladší zákazníky, si pomocí nekonvenčního marketingu a spolupráci se známými umělci vydobyly kultovní status i zájem sběratelů o limitované edice (jedna z nejpovedenějších vyprodaných Swatch limitek je u nás k dispozici!).
Swiss Made
Swatch je jednak synonymum pro Swiss Watch, ale také jako Second Watch – idea druhých hodinek, které si pořídíte pro volný čas, sport a zábavu, vedle svých hlavních „seriózních”. Byla i základem myšlenky hodinek jako módního doplňku, který můžete střídat podle příležitosti, outfitu nebo nálady.
Vznik impéria
Nicolas G. Hayek byl hlavním člověkem, který stál za vznikem Swatch. Na počátku osmdesátých let byla jeho konzultantská firma najata věřitelskými bankami, které měly dohlížet na likvidaci dvou největších hodinářských skupin ve Švýcarsku – ASUAG a SSIH, jež byly ekonomicky rozvráceny důsledky quartzové revoluce. Do insolvence byly zahnány především japonskou konkurencí a její masovou produkcí nových elektronických hodinek. Obě tyto švýcarské hodinářské skupiny vznikly už ve 30. letech 20. století, jako odpověď vlády a bankovního sektoru na důsledky velké hospodářské krize, kdy částečným zestátněním a reorganizací více než sta drobných výrobců hodinkových komponent vznikl ASUAG. V této době se rodí i SSIH díky spojení výrobců Omega, Tisssot a Lemania.
Hayek uvěřil, že švýcarský hodinářský průmysl má budoucnost a dokázal vycítit obchodní příležitost. Aby si tento průmyslový segment dokázal udržet mezinárodní konkurenceschopnost, doporučil restrukturalizaci a spojení obou firem, rozsáhlé investice do automatizace a centralizace výroby. Změny v těchto firmách a jejich spojení v letech 1983-4 se časově shodovaly s uvedením hodinek Swatch na trh. Nově vzniklá skupina SMH se později přejmenovala na Swatch Group.
SISTEM51
Kromě moderního marketingu a výrazného designu stála za úspěchem Swatch i snaha o inovace. Na počátku značky to bylo především zavedení masové výroby Swiss made quartzových strojků. Ty byly díky důvtipné konstrukci vyrobeny z menšího množství dílů, konkrétně 51. Výroba byla efektivnější, a tím pádem i levnější. Inovativní duch si značka podržela i nadále. V roce 2013 přišla po 30 letech s další výraznou novinkou – mechanickým strojkem SISTEM51.
Na první pohled nekomplikovaný stroj s klasickým tříručkovým zobrazením času a datem. Pod povrchem prostého balení však nacházíme jednoduchou architekturu symbolicky jednapadesáti jednotlivých součástí z nemagnetické slitiny, které jsou kompletně skládány roboticky. Ve stroji je pouze jeden šroub, který uchycuje rotor, ostatní díly jsou spojeny laserem. Touto technologií dochází i k regulaci chodu, pomocí mikroskopických úprav setrvačky. Celý stroj je uzavřen v pouzdru hodinek a během své životnosti nepotřebuje servis, toho je mimo jiné dosaženo i použitím plastových dílů v krokovém soustrojí. Devadesátihodinová rezerva nátahu je v této cenové kategorii nevídaná. SISTEM51 se stal základem pro další strojky nyní již široce používané v dalších značkách Swatch Group, jako Tissot, Hamilton, Mido, nebo Certina.
Ikona, která nás baví
Pro nás v Chronoshopu je Swatch symbolem, ikonou, která dokázala změnit dějiny hodinářství a umožnila přežití a další rozvoj tradičního švýcarského hodinářského průmyslu.
I když se jedná o mainstreamovou značku, která vybočuje z našeho obvyklého sortimentu, jsme hrdí, že můžeme našim zákazníkům Swatchky nabídnout.